جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

گروه بورس: شاخص کل بورس تهران در مبادلات خرداد ماه نزدیک به دودرصد افت کرد و این به‌معنای آن است که سهامداران در این ماه به‌طور میانگین دودرصد زیان کرده‌اند.

به گزارش همشهری، بررسی نماگر‌های بورس تهران و همچنین شاخص کل بازار سهام نشان می‌دهد وقوع تحولات سیاسی اثر مستقیمی بر بورس تهران داشته و شاخص بورس در پاسخ به هر رویداد سیاسی با نزول مواجه شده است به‌طوری که اطلاعات رسمی بورس تهران بیانگر آن است که شاخص اکثر صنایع مهم بورس تهران در خرداد ماه با نزول سنگین مواجه شده است.

از ابتدای سال‌جاری همگام با انتشار اخبار سیاسی شاخص‌های بورس تهران وارد مدار نزولی شدند و آثار این رویداد در پایان هفته گذشته به اوج خود رسید به‌طوری که هفته گذشته ارزش معاملات بورس به نحو بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و سهامداران در طول یک هفته فقط 97میلیارد تومان سهام دادوستد کردند که این میزان معاملات در طول سه سال گذشته کم‌سابقه بوده است. در چنین شرایطی میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران همگام با نزول شاخص بورس کاهش یافته است.

اطلاعات رسمی بورس تهران نشان می‌دهد شاخص کل بازار سهام که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در خرداد ماه امسال 1.9درصد نزول کرده است. این به معنای آن است که سهامداران بورس تهران در خرداد ماه امسال نه تنها سود نکرده‌اند بلکه زیان هم کرده‌اند.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد شاخص صنعت و 30شرکت بزرگ بورس هم2.2 و 2.5 درصد کاهش یافته است.
همچنین در خرداد ماه امسال شاخص صنایع بزرگی نظیر بانکداری، مخابرات، خودرو، فراورده‌های نفتی، صنعت سرمایه‌گذاری، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و قندوشکر بین یک تا 12درصد نزول کرده و با افت قیمت مواجه شده‌اند.

ارزش کل معاملات بورس تهران هم درخرداد ماه امسال 27درصد کاهش یافته و به 10هزارو 110میلیارد ریال رسیده است ضمن اینکه تعداد معاملاتی که در بورس انجام شده هم با 18درصد کاهش به 284هزار معامله رسیده است این نشان می‌دهد که میزان مشارکت سرمایه‌گذاران در بورس کاهش یافته و سهامداران در حال مهاجرت از بورس به سمت بازار‌های دیگر هستند. در خرداد ماه امسال 102هزار نفر در دادوستد‌های بورس شرکت کردند که این تعداد نیز 10درصد کاهش نشان می‌دهد.

کد خبر 174747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز